Stenfordas universitātes pētījums “Kāpēc Valdorfskolas izglītības pieeja strādā”
- 21. augusts, 2025.

Vairāku gadu garumā veiktais Stenfordas Universitātes pētījums sniedz pārliecinošus pierādījumus tam, ka Valdorfa izglītība izceļas visās jomās.
Gatavi dzīvei, ne tikai testiem
Valdorfa izglītības mērķis nav tikai akadēmiski rezultāti — tā attīsta domāšanu, jūtas, radošumu, kustību un sociālās prasmes, veidojot līdzsvarotu, dzīvei gatavu personību.
Akadēmiskā izcilība savā laikā
Lai gan lasīšanas un rakstīšanas apguve tiek uzsākta mierīgi, bērna attīstībai atbilstošā tempā, Valdorfa skolu skolēni pamatskolas beigās pārspēj vienaudžus standarta testos. Tas apgāž mītu, ka vēlāk uzsākta mācīšanās nozīmē sliktākus rezultātus.
Bagāta, dzīva mācību programma
Stenfordas pētījums īpaši izceļ Valdorfa galveno mācību bloku sistēmu, kur apvienojas māksla, kustība, rokdarbi, praktiskā dzīve un daba. Tie nav stundu papildinājumi — tā ir mācīšanās būtība, kas rosina iztēli, dziļumu un prieku.
Stipras attiecības, kas notur
Valdorfa skolās skolotājs pavada klasi vairākus gadus, veidojot dziļu uzticēšanos un emocionālu stabilitāti — pamatu bērna drošībai un attīstībai.
Attīstībai atbilstošs ritms
Rūdolfa Šteinera pedagoģija balstās uz bērna iekšējo briedumu. Mācību saturs tiek dots īstajā brīdī – tad, kad bērns tam ir gatavs. Šī pārdomātā pieeja veicina interesi, izturību un izteiktu vēlmi mācīties visa mūža garumā.
Mierīga, sirsnīga vide
Pētījumā uzsvērts, ka Valdorfa klasēs valda dabiskums, siltums, ritms un sadarbība. Tā ir no ekrāniem brīva vide, kur disciplīna balstās uz cieņpilnu vadību un saskaņotu dienas kārtību. Tas mazina uzvedības problēmas un stiprina sociālās prasmes.
Iesaistīšanās un emocionālā labklājība
Valdorfa skolas skolēni, salīdzinājumā ar vienaudžiem, ir mierīgāki, sociāli atvērtāki un motivētāki, ar retākiem disciplīnas pārkāpumiem un augstāku emocionālo iesaisti.
Ko tas nozīmē vecākiem?
Šis pētījums pierāda: holistiska, attīstībai atbilstoša un cilvēcīga izglītība nav kompromiss – tā ir priekšrocība.
Ja Tu uzskati, ka skola nav tikai vieta “zināšanu ieguvei”, bet vide, kur veidojas cilvēks, tad šis pētījums apstiprina – Valdorfa izglītība darbojas.
Un mēs Ogres Baltajā Valdorfa skolā to redzam katru dienu.